"dialektsord"

Jaa i mitt senaste jobb har jag lärt mig att det är ganska stor skillnad även på orden man använder i olika delar av Sverige, inte bara sättet man säger dem på. Jättekul:) Vissa gånger förstår man inte ens vad personen menar, men nu har jag börjat lära mig så smått;)

Från Skåne:
* Tragga
* Palla
* Lönt
* Kötta

Haha sen kommer jag inte ihåg så många mer exempel bara för att jag valde att skriva om det;) Men eftersom jag bott i Göteborg större delen av mitt liv kan jag komma på en hel del saker som sägs där:

* La
* Änna
* Flö/ Flöa
* Eller
* Bamba
* Tyken
* Svale
* Tatt

Fler förslag från Hela Landet efterlyses! ;D

Sånt här e jätteskoj ju!;D

Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0